Jyväskylä – Euroopan coolein matkailukohde

Brittilehti Sunday Times on listannut tuoreimmassa numerossaan ensi vuoden kiinnostavimmat matkailukohteet ympäri maailmaa, ja Suomesta listalle pääsi Jyväskylä. Lehti ennustaa, että Jyväskylästä voi tulla vuoteen 2027 mennessä Euroopan trendikkäin kohde, ”the hippest destination”.

Hienoa Jyväskylä! Nyt jos koskaan on aika kääriä hihat ja hyödyntää tämä tunnustus tehokkaasti ja saada lisäbuustia matkailun kehittämiselle.

Matkailusta voisimme saada nykyistä enemmän irti, erityisesti kestävässä luonto-, liikunta- ja kulttuurimatkailussa on valtavasti kasvupotentiaalia. Paikallisesti ja alueellisesti on tehty paljon matkailun kehittämistyötä erilaisissa hankkeissa ja Visit Jyväskylä Regionin toimesta.

Mutta mihin kasvu tyssää? Matkailualan yritysten toiminta on usein sivutoimista ja sesonkiluonteista. Suomalaisilla yrityksillä sakkaa tuotteistaminen, hinnoittelu, myynti ja markkinointi. Yrityksen toiminnan kasvuun liittyvät riskit koetaan liian korkeiksi, omaa osaamista, tuotteita ja palveluja pidetään vakan alla sekä taitoa ja halukkuutta verkottua toisten yritysten kanssa yhteisten matkailupakettien toteuttamiseksi uupuu. Kulttuurissa ja urheilussa kapasiteettia jää osin käyttämättä, ja konsertteihin, näytöksiin ja tapahtumiin jää lippuja myymättä.

Mikä avuksi?

Matkailupalvelujen tuotteistaminen yhdessä yritysten sekä kuntien ja seudullisten toimijoiden tarjonnan kanssa on avainasemassa. Majoitus ja erilaiset ohjelmavaihtoehdot pitäisi olla nykyistä helpommin saatavilla.

Matkailijoiden elämää helpottaisivat sovellukset, joiden kautta voisi ennakoiden tai spontaanisti mobiilivarata toimintaa ja palveluja lomansa ajaksi. Tällaisiin olemme tottuneet maailmalla reissatessamme kohteissa, jossa matkailijavolyymit ovat suurempia kuin mihin Suomessa on totuttu. Väitän, että nykyteknologialla sovellukset ja mobiilivaraus voisivat toimia myös meillä kustannustehokkaasti, erityisesti sesonkihuippuina.

Kehittämistä on jo tehty, mutta nyt on aika toimia tehokkaammin. Matkailutoimijat, kommentoikaa, mitkä ovat toimintanne ja kasvun pullonkaulat, mitä ja miten matkailualaa tulee kehittää, mihin tarvitsette apua esimerkiksi Visit Jyväskylä Regionilta tai Keski-Suomen Yritysidean neuvontapalveluilta.

Mervi Turunen

kunta- ja aluevaaliehdokas (kd.)

varavaltuutettu

Jyväskylä

Kirjoitukseni on julkaistu Keskisuomalaisen digissä 3.1.2025

Leave a Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *