Olen Katri Savolaisen (Ksml, Mielipide 17.1.) kanssa täysin samaa mieltä inkluusion aiheuttamista haitoista. Inkluusioihanteen toteuttamisesta kärsivät kaikki. Perusopetuksen hätähuutoon vastaaminen tulee olla yli puoluerajojen yhteinen tavoite tulevalla vaalikaudella.
Inkluusiota täytyy hienosäätää muun muassa lisäämällä pienryhmissä tapahtuvaa opetusta.
Pienryhmiä tulisi järjestää erityistä tukea tarvitsevien lisäksi myös lahjakkaille, joille suotaisiin mahdollisuuksia eriyttää oppiaineita ylöspäin.
Mistä resurssit? Opetussuunnitelmat ovat paisuneet jo mahdottomiksi toteuttaa.
Nyt on aika karsia opetussuunnitelmista asiat, jotka vievät aikaa opettajien perustehtävältä, opettamiselta. Perusopetuksen resurssien järkevöittämisessä tulee kuulla opetus- ja kasvatusalan ammattilaisia.
Toisen asteen koulutuksesta tehtiin maksutonta, jonka seurauksena myös siellä painitaan riittämättömien resurssien kanssa.
Budjetti hupenee perusopetuksessa ja toisella asteella mm. tietokoneisiin ja muuhun digitalisaatioon, ja rahaa ei enää heru riittäviin työntekijäresursseihin ja oppikirjoihin. Jos mitään ei tehdä, meillä on käsillä oppimistulosten syöksyn lisäksi opettajien joukkopako.
Kirjoittaja on jyväskyläläinen koulutuspäällikkö ja kansanedustajaehdokas (kd.).
Mielipidekirjoitukseni Keskisuomalaisessa 10.2.2023.